QUÈ ÉS LA FORMACIÓ DUAL?
La formació dual consisteix en un model d'aprenentatge que es desenvolupa de manera compartida en el centre de formació i en l'empresa i que permet als estudiants assolir competències més transversals (treball en equip, responsabilitat, etc. ...), descobrir el funcionament diari de l'empresa i adquirir coneixements, destreses i habilitats necessàries per a exercir una professió i adaptar-se a les necessitats específiques de les organitzacions. En definitiva, la formació dual es presenta com una altra via de formació per a millorar l'ocupabilitat i el desenvolupament individual i incrementar l'adequació entre les exigències del món professional i la formació inicial dels estudiants universitaris.
QUÈ ÉS UNA MENCIÓ?
Una menció és una especialització dins del grau que s'aconsegueix superant un conjunt d'assignatures del pla d'estudis.
MENCIÓ DUAL DEL GRAU DE GESTIÓ DEL TURISME I HOTELERIA
Es tracta d'un conjunt de assignatures ofertes per la Facultat de Turisme i Geografia (d’ara endavant FTG) dins l'itinerari curricular del grau de Gestió de Turisme i Hoteleria basades en aquest model de formació dual. Els estudiants que la cursin tindran el reconeixement de "menció dual" al seu títol acadèmic.
Amb la incorporació de la menció dual en el grau de Gestió de Turisme i Hoteleria la FTG vol donar un pas endavant per incorporar els beneficis que aporta aquest model de formació:
- Oferint una formació molt aplicada al món laboral.
- Millorant la inserció laboral dels graduats en el sector.
Aquesta Menció Dual (56 ECTS) desenvolupa les competències pròpies del grau de Gestió en Turisme i Hoteleria en un entorn professional als darrers cursos del grau, amb estades formatives de més de 1.000 hores en una empresa del sector turístic. L'estudiant tindrà un contracte laboral i rebrà una retribució econòmica al llarg de tota l'estada referenciada al SMI. Més concretament:
- Els estudiants realitzaran la pràctica totalitat de les assignatures que formen aquesta menció mitjançant estades formatives a les empreses i entitats col·laboradores.
- Aquestes estades s'instrumentalitzaran mitjançat contractes laborals de formació.
- Durant aquests períodes a l'empresa, l'estudiant desenvolupa un projecte formatiu dissenyat conjuntament per la FTG i per l'empresa d'acollida, duent a terme activitats professionals en diferents departaments de l'empresa.
- Durant tota aquesta formació a l'empresa, l'estudiant compta amb l'acompanyament i la tutorització combinada d'un/a tutor/a professional a l'empresa o entitat i d'un tutor/a acadèmic/a a la FTG.
Estructura i itinerari curricular de la menció dual
Els estudiants d'aquesta menció combinaran la seva formació teòrica-pràctica a l'aula amb dos períodes d'estades formatives a una empresa del sector turístic escollida pel propi estudiant (d'entre les ofertes disponibles cada curs acadèmic).
Aquestes estades tindran lloc durant el segon semestre del 3r curs (que serà cursat quasi íntegrament a l'empresa) i el segon semestre del 4t curs (que serà cursat íntegrament a l'empresa). El període temporal d'aquestes estades no té perquè coincidir amb el calendari acadèmic, en tot cas començaran un cop finalitzat el primer semestre acadèmic, però poden allargar-se ocupant alguns mesos de l'estiu, en funció de les característiques i activitat de l'empresa d'acollida (en qualsevol cas, els estudiants tindran informació prèvia sobre el període de realització de les estades en el moment de fer les seves eleccions d'empresa).
En total, la menció dual consta de 56 crèdits, distribuïts entre les següents assignatures i períodes:
3r curs (2n semestre)
- Orientació en el Sector Turístic (2 crèdits ECTS): Assignatura impartida a la FTG per professionals del sector sobre aspectes rellevants per a la l'adaptació dels estudiants al món laboral.
- Pràctiques Acadèmiques Externes Duals I i II (24 crèdits ECTS): Estada formativa que comportarà 480 hores de treball a l'empresa.
- (A més, els estudiants cursaran a la FTG l'assignatura obligatòria de Gastronomia, que no forma part de la menció dual, completant d'aquesta manera els 30 crèdits del semestre).
4t curs (2n semestre)
- Estada en l'Empresa Turística (24 crèdits ECTS): Estada formativa que comportarà 480 hores de treball a l'empresa.
- Treball de Fi de Grau (6 ECTS): L'estudiant farà el seu TFG desenvolupant un projecte proposat per, o acordat amb, l'empresa. Això implicarà una estada de 45 hores a l'empresa més la resta d'hores corresponents a la realització i redacció del TFG.
Contractació i durada del contracte
Durant tot el temps d'estada a l'empresa l'estudiant comptarà amb un contracte laboral. El tipus de contracte serà el de contracte de formació en alternança, que és un dels tipus de contractes formatius reconeguts per l'Estatut dels Treballadors al seu article 22 (en la seva nova redacció donada pel RD-L 32/2021).
Les seves principals característiques són:
- Durada: Un mínim de tres mesos i un màxim de dos anys.
- Jornada: No podrà ser superior al 65% , durant el primer any, o al 85% durant el segon (de la jornada màxima legal). (26 i 34 hores sobre una jornada màxima de 40)
- Retribució: No podrà ser inferior al 60% el primer any, ni al 75% el segon (del salari mínim interprofessional) en proporció al temps de treball efectiu.
Sol·licitud i admissió (dades per al curs 2022-23)
Requisits
Per a cursar la menció dual, és necessari haver superat un mínim de 120 crèdits en el moment de fer la sol·licitud. És a dir els estudiants que la demanin hauran d'haver superat totes les assignatures de 1r i 2n curs.
Procés d’admissió
Prèviament s'haurà informat de les empreses i places ofertes per la menció dual i a aquesta sol·licitud l'estudiant triarà, per ordre de preferència, un mínim de tres places.
Sessió informativa, 17 d'octubre de 2022 a las 13:00 a l'Aula magna de la FTG.
El procés de sol·licitud i admissió en aquesta menció consta dels següents passos:
- Presentació de sol·licituds dels estudiants: del 24 d'octubre al 4 de novembre de 2022 a la secretaria de la Facultat
- Publicació d'una llista provisional d'admesos: 29 de novembre de 2022
- Procés de selecció per part de les empreses dels candidats preadmesos, als mesos de desembre-primera quinzena de gener
- Com a mínim aquest procés constarà d'una ronda d'entrevistes personals
- Cada empresa indicarà en les seves ofertes altres proves de selecció (si n'hi ha)
- Selecció final d'alumnes i signatura de convenis, a finals de gener de 2023
- Inici del quadrimestre en itinerari dual: a partir del mes de febrer de 2023, segons l'establert en les propostes sol·licitades i assignades
La documentació a lliurar és:
- Sol·licitud (fes click per a descarregar)
- Curriculum Vitae
- Carta de motivació
Procediment de matrícula
Matrícula de 3r curs del Grau
- En el període de matrícula els estudiants es matricularan de les assignatures acadèmiques convencionals corresponents al tercer curs acadèmic (sense tenir en compte les assignatures de la menció dual), escollint també les corresponents assignatures optatives previstes a l'itinerari curricular del grau.
- Posteriorment els estudiants interessats en cursar la menció dual participaran al procés de sol·licitud i selecció descrit a l'apartat anterior.
- Finalment, els estudiants seleccionats per a cursar la menció dual disposaran d'un termini de 10 dies hàbils, durant la primera quinzena de febrer, per a realitzar la corresponent modificació de matrícula, passant a inscriure's en les assignatures que integren la menció dual, d'acord amb el procediment establert en la normativa de matrícula de la URV i sense cap cost econòmic.
- La resta de estudiants sol·licitants que no hagin estat seleccionats, seguiran el curs acadèmic tal com havien programat a les seves matrícules inicials.
Matrícula de 4t curs del Grau
- En quart curs, els estudiants que cursen la menció dual ja es matricularan directament en el procés de matrícula ordinari de les assignatures de la menció previstes per a aquest quart curs.
EMPRESES PARTICIPANTS
Les empreses que participen a la menció dual del grau de Gestió en Turisme i Hoteleria el curs 2022-23 són les que veieu a continuació.
Per a consultar les propostes d’aquestes empreses poseu-vos en contacte amb el coordinador de la menció a jesus.angla(ELIMINAR)@urv.cat.