Universitat Rovira i Virgili

"Trieu un programa de doctorat
que us agradi. Us hi dedicareu anys"

ESTELA MARINÉ ROIG. Professora Serra Húnter de Turisme i Doctora Europea en Turisme i Oci

Procedent de la segona promoció dels estudis universitaris de Turisme a la URV, actualment (2018), sóc professora Serra Húnter i coordinadora del Màster en Màrqueting de Mitjans Socials a la Universitat de Lleida (UdL), professora col·laboradora del Màster en Xarxes Socials i Turisme Intel·ligent a la UOC, i Directora d'Excel·lència en la Recerca a la International Federation for Information Technologies and Travel & Tourism (IFITT). La meva introducció al món de la recerca va anar de la mà del meu mentor i coautor de la majoria de les meves publicacions, el Dr. Salvador Anton Clavé, catedràtic d'Anàlisi Geogràfica Regional de la URV. Va ser amb ocasió del treball de final de màster (TFM) on vaig tenir ocasió d'analitzar la identitat i la imatge de la costa catalana a partir de guies de viatge publicades en francès i alemany durant més de 100 anys. Una part del TFM es va publicar en una revista indexada a la Web of Science (WoS) i l'altra en un capítol de llibre d'una editorial americana.

La fita crucial en el meu itinerari de recerca va ser el doctorat . La meva anàlisi es va ampliar a la imatge i la identitat de la Catalunya turística a partir d'informació recollida, per una part, de webs de viatges que hostatgen contingut generat pels usuaris (unes 25.000 entrades entre blogs i ressenyes de viatge) i, per l'altra, de webs oficials de turisme (unes 3.000 pàgines d'institucions regionals i locals). Atès que la metodologia va ser pionera del que avui dia es coneix com a "Tourism analytics" o "Big data analytics", la tesi ha tingut un èxit espectacular. Un tribunal internacional em va validar la menció de "Doctor Europeus" i la va qualificar amb un Excel·lent "cum laude". La URV em va concedir el Premi extraordinari de Doctorat, i la IFITT em va lliurar el Premi internacional a l'Excel·lència en una Tesi Doctoral pel seu caràcter innovador, rigor científic i rellevància pel camp del Turisme. La publicació de la tesi ha rebut unes 11.000 descàrregues i 14.000 consultes. De la tesi, s'han derivat nombroses presentacions i publicacions. La culminació ha estat la publicació enguany, junt amb una companya, d'un article sobre imatge de Catalunya al "Tourism Management", número u al rànquing mundial de revistes indexades a la WoS, en el camp de l'Hoteleria i el Turisme. La Generalitat (DOGC 7735) m'ha concedit la Medalla del Turisme de Catalunya 2018 al millor projecte de coneixement i recerca referit al sector turístic.

He participat com a investigadora secundària en quatre projectes de recerca dirigits pel Dr. Anton, com a tècnica de suport a la recerca en un altre projecte i, actualment, com a investigadora principal d'un sisè projecte, tots ells projectes triennals competitius, concedits i finançats pel Ministeri espanyol. També he format part del grup de recerca consolidat GRATET finançat per l'AGAUR catalana. He compatibilitzat la recerca amb la docència. Primer com a becària a la URV, després com a professora (associada, visitant i Serra Húnter) a la UdL. Es poden veure les dades més destacades del meu CV a la web: https://orcid.org/0000-0002-3275-0135

Per als nous alumnes de doctorat recomanaria sobretot que triïn un tema que els agradi (ja que hi hauran de dedicar no només hores sinó anys!) i el camí moltes vegades és difícil. El tema elegit és clau ja que després de la tesi sereu experts en aquell tema i us reconeixeran per allò. També recomanaria assistir a congressos i anar publicant articles durant la tesi per tal de poder obtenir una acreditació de recerca després: si es vol treballar al món universitari tenir una acreditació de recerca resulta imprescindible avui dia. Cal conservar i organitzar tots els papers (certificats, diplomes, etc.) i demanar certificats per tot (cursos, congressos, seminaris, idiomes, etc.) de cara a futures acreditacions/feines. També aconsellaria que els estudiants aprofitin els anys de doctorat per formar-se (la universitat ofereix cursos específics que m'han resultat molt útils). En general és important estar en contacte estret tant amb el/la director/a de tesi, com amb altres doctorands per compartir inquietuds, dubtes, experiències, ja que tothom passa per un procés semblant al fer la tesi.

Pujar